Ofte stillede spørgsmål og svar

Få svar på de oftest stillede spørgsmål om at flytte ind og bo på Solbakken.

Du skal visiteres til en bolig via Visitationsenheden, som kan kontaktes via telefon 8915 2550 eller mail visitation@randers.dk. Hvis du har brug for at sende personfølsomme oplysninger, skal du bruge denne mail i stedet: Sikker_sundhedogaeldre@randers.dk.

Derefter vurderer en visitator, om du er berettiget til en pleje- eller ældrebolig. Hvis du er det, laver visitatoren en boligindstilling, og du kommer på venteliste til en bolig. Din plads på ventelisten er afhængig af, hvor akut behovet for en pleje- eller ældrebolig er.

Læs mere om at søge bolig og ventetid til bolig på Solbakken.

vores side om indflytning på Solbakken kan du læse om:

  • hvad du skal sørge for inden indflytning.
  • hvad der sker, når du flytter ind.
  • hvad du skal have med, når du flytter ind.
  • indflytningssamtalen.

Når du flytter ind på Solbakken, skal du have alt det med, som du har brug for. Det gælder:

  • møbler
  • gardiner
  • lamper
  • køkkenting
  • tøj
  • sengetøj
  • håndklæder
  • ting til personlig hygiejne

Hvis du har hjælpemidler, skal disse også flyttes med.

Læs mere om indflytning på Solbakken.

Ja, du bestemmer selv, hvornår du vil stå op og gå i seng.

Der er ikke besøgstid i din bolig. Det er dit hjem, og du bestemmer selv, hvornår du vil have besøg, og hvem du vil have besøg af.

Når du bor på Solbakken, har du udgifter til husleje, forbrug (el, vand og varme) og evt. fuld forplejning, hvis du bor i plejebolig.

I mange tilfælde kan boligstøtte dække mere end to tredjedele af huslejen.

Du skal også betale indskud for din bolig.

Læs mere om økonomi, når du bor på Solbakken.

Din hverdag på Solbakken afhænger af, hvordan du gerne vil leve dit liv. Kan du lide at sove længe, læse gode bøger, se TV og få besøg af familien, så kan du stadig gøre det, når du bor på Solbakken.

Hvis du har lyst, kan du deltage i forskellige aktiviteter med personalet og andre beboere.

At bo på Solbakken er på mange måder som at bo i en almindelig lejebolig – blot med den forskel, at der er hjælp og støtte fra fagpersoner lige ved hånden og mulighed for fuld forplejning.

Læs mere om at bo på Solbakken.

Du bestemmer selv, om du vil spise for dig selv i din egen bolig, eller om du vil spise sammen med andre beboere fællesrummet. Du kan også veksle mellem at spise for dig selv og sammen med andre, hvis du har lyst til det.

Ja. Hvis du har behov for en særlig diæt, tager vi højde for det. Du kan også fravælge bestemte retter og/eller ingredienser.

Vi aftaler med dig og dine pårørende, hvilke opgaver I selv står for, og hvilke opgaver personalet står for. Dog er der nogle opgaver, vi som udgangspunkt forventer, at dine pårørende hjælper dig med.

Læs om dine pårørendes opgaver før, under og efter indflytning.

Læs om dine muligheder for pleje og hjælp fra personalet.

Som beboer på et ældrecenter har du ret til klippekortet. Klippekortet er et tilbud, hvor du får en halv times ekstra hjælp om ugen oven i den hjælp, du får i forvejen.

Du kan selv bestemme, hvad du gerne vil bruge tiden på. Nogle bruger også klippekortet på at gå en tur med ledsager, ekstra rengøring, en udflugt eller spille kort med en medarbejder. Mulighederne er mange – og du skal selvfølgelig vælge det, der har værdi for dig.

Du kan også spare tiden sammen, hvis du gerne vil have hjælp til en aktivitet af længere varighed.

Læs mere om klippekortet på Randers Kommunes hjemmeside.